تصویب طرح صیانت لغو شد | طرح صیانت از فضای مجازی کی اجرا میشود؟

طرح صیانت از فضای مجازی

جزئیات طرح صیانت از فضای مجازی


آنچه در این مطلب می خوانید:

(لغو شد)

تاریخ فیلم :3/11/1400

آخرین خبر از اجرای طرح صیانت از فضای مجازی این فیلم بود که پس از گذشت چند ساعت قانون لغو گردید تا به تصمیم گیری های بعدی در این مورد انجام بشه. هر خبری جدید از این طرح منتشر بشه در اولین فرصت در همین صفحه برای شما عزیزان بارگذاری میشود پس این صفحه رو در مرور گر خود ذخیره کنید

جدیدترین خبر طرح صیانت کی اجرا میشود

جدیدترین خبر که از طرح صیانت از فضای مجازی کی اجرا میشود این است که مردم در تاریخ 12/7/1400 به دلیل اختلال شبکه اینترنتی از فیس بوک و قعطی اینستاگرام و واتساپ فکر کردند که طرح صیانت اجرایی شده اما پس از چند سایت معلوم شد که این مشکل از سوی سرویس دهنده های این شبکه های اجتماعی بوده و نه خبری از هک و نه از طرح صیانت از فضای مجازی وجود داشته و بعد از گذشت 8 ساعت همه چی صورت عادی بازگشت .

همان طور که گفته شد ما در این صفحه هر خبر تازه ای از طرح صیانت کی اجرا میشود را در اختیار شما قرار میدهیم کافی است این صفحه را برای خود سیو کنید تا دوباره بتونید سر بزنید و چک کنید که جدیدترین خبر از طرح صیانت از فضای مجازی با خبر شوید.

در حال حاظر طرح تایید نشده و همچنان تا این تاریخ برای دوره آزمایشی نیز اقدامی صورت نگرفته پس این احتمال وجود دارد که تا سال های آینده خبری از اجرای طرح صیانت نباشد. در ادامه بیشتر در مورد این طرح بحث میکنیم پس با ما همراه باشید.

طرح صیانت از فضای مجازی چیست؟

پیش‌نویس طرح صیانت از فضای مجازی در ۲۶ تیر ۱۴۰۰ از سوی نصرالله پژمانفر به هیئت‌ رئیسه مجلس ارائه شد، این طرح طبق گفته پژمانفر، قرار نیست محدود‌کننده فضای مجازی باشد و بیشتر قرار است علاوه بر ایجاد موقعیت برای سرویس‌های ایرانی، به جوانان فرصت اشتغال زایی بیشتری بدهد. او ادعا می کند ما قصد داریم سرویس های بزرگ اینترنتی و شبکه های اجتماعی، همانند قراردادی که با کشور ترکیه امضا کردند و قوانین ترکیه را پذیرفتند در مورد ایران هم همین کار را انجام دهند، قوانین ما را بپذیرند و اقدام به تاسیس دفاتر نمایندگی در ایران کنند!

این نظریه عملا مردود می شود! با توجه به تحریم های همه جانبه و سنگین ایران هم چنین فرضی محال است و متاسفانه پس از اجرای این طرح ممکن است کاربران ایرانی دیگر دسترسی به فیسبوک، توییتر و گوگل نداشته باشند.

پیش نویس طرح صیانت، شش فصل و ۳۴ ماده دارد:

بر سر سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس و اپلیکیشن ها که همگی از کتاب خانه هایی استفاده میکنند که نیاز به آپدیت و اتصال به سرویس دهنده دارند با اجرایی شدن طرح صیانت چه پیش میاید ؟ آیا بر  قیمت طراحی سایت  و اپلیکیشن های داخلی تاثیر می گذارد و این شبکه را با مشکلات فراوان دچار میکند؟ در زمان قطعی اینترنت بین الملل به چه صورت است؟ قطعا پس از اجرای طرح صیانت از فضای مجازی جمع بزرگی از مردم آسیب جدی میبینند و تمام موارد قبل از اجرا باید چاره گشایی شود وگرنه به اقتصاد ایران با اجرای طرح صیانت از فضای مجازی ضربه وارد میشود.

بررسی موارد طرح صیانت از فضای مجازی:

بر اساس ماده یک طرح صیانت، خدمات پایه کاربردی به خدماتی اطلاق می‌شود که به بخش غیرقابل اجتناب از فضای مجازی و شبکه ملی اطلاعات تبدیل شده و دارای جنبه راهبردی یا مخاطب داخلی بالایی هستند. بر اساس این تعریف، مرورگر گوگل را می‌توان یک خدمات پایه کاربردی دانست. علاوه بر آن گوگل خدمات زیادی مانند Gmail را به کاربران ارائه می‌کند.

هرچند موافقان این طرح می‌گویند دنبال حذف هیچ‌کدام از خدمات خارجی اینترنتی نیستند، اما ماده ۱۲ طرح ساماندهی فضای مجازی این موضوع را بیان نمی کند. بر اساس ماده ۱۲ طرح صیانت از فضای مجازی، عرضه و فعالیت خدمات پایه کاربردی در فضای مجازی منوط به رعایت قوانین کشور و شرایط ذیل است:
۱. ثبت در درگاه خدمات پایه کاربردی. اخذ مجوز فعالیت خدمات اثرگذار پایه کاربردی داخلی و خارجی.
تبصره ۱‌- عرضه و فعالیت خدمات پایه کاربردی خارجی اثرگذار مستلزم معرفی نماینده قانونی و پذیرش تعهدات ابلاغی کمیسیون می‌باشد.

‌ابهام در تعاریف این مواد از یک طرف و تحریم‌های همه‌ جانبه از طرفی دیگر عملا شرایط درج‌ شده در این طرح را برای سرویسی مانند گوگل غیر‌ممکن می‌کند. گوگل نمی‌داند قوانین ابلاغی چیست و البته به خاطر تحریم همین حالا بسیاری از خدماتش برای کاربران ایرانی مسدود است و طبیعتا نمی‌تواند در ایران نمایندگی داشته باشد.
روزنامه «شرق» گفت‌ و گوی مفصلی با نصرالله پژمانفر انجام داد و فایل طرح ساماندهی از فضای مجازی را برای بررسی از سوی ایشان ارسال کرد، اما پژمانفر با بیان اینکه این فایل به‌ خوبی نوشته و تکمیل نشده است، قول مصاحبه دیگری به «شرق» داد.

اما موضوع این است که پژمانفر تا کنون حاضر به مکالمه تلفنی دیگر نشده است!

سرانجام طرح ساماندهی فضای مجازی

سرانجام نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بررسی طرح صیانت از فضای مجازی، طبق اصل ۸۵ قانون اساسی کشور موافقت کردند.

در جلسه علنی روز (چهارشنبه ۶ مرداد) مجلس شورای اسلامی، تقاضای تعدادی از نمایندگان مبنی بر بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی طبق اصل ۸۵ قانون اساسی در دستور کار صحن علنی قرار گرفت.

پس از اظهارات جدی مخالفان و موافقان این طرح، نمایندگان با ۱۲۱ رأی موافق از مجموع ۲۰۸ نماینده حاضر در مجلس با بررسی این طرح طبق اصل ۸۵ قانون اساسی موافقت کردند.

اصل 85 قانون اساسی طرح ساماندهی فضای مجازی چیست؟

سمت نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست. مجلس نمی‌تواند اختیار قانون‌گذاری را به شخص یا هیاتی واگذار کند,، ولی در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌نماید به صورت آزمایشی اجراء می‌شود و تصویب نهائی آن‌ها با مجلس خواهد بود.

همچنین مجلس شورای اسلامی می‌تواند تصویب دائمی اساسنامه سازمان ها، شرکت ها، موسسات دولتی یا وابسته به دولت را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‌های ذیربط واگذار کند و یا اجازه تصویب آن‌ها به دولت بدهد.

در این صورت مصوبات دولت نباید با اصول و احکام مذهب رسمی کشور و یا قانون اساسی مغایرت داشته باشد. تشخیص این امر به ترتیب مذکور در اصل نود و ششم با شورای نگهبان است.

علاوه بر این مصوبات دولت نباید مخالف قوانین و مقررات عمومی کشور باشد و به منظور بررسی و اعلام عدم مغایرت آن‌ها با قوانین مزبور باید ضمن ابلاغ برای اجراء به اطلاع رئیس مجلس شورای اسلامی برسد.

طبق اصل 85 و به گفته ی نمایندگان زمان اجرای آزمایشی طرح صیانت از فضای مجازی ممکن است بین 3 تا 5 سال به طول بیانجامد.

اگر این طرح تصویب شود تکلیف سایت ها و وضعیت سئو آنها به کجا خواهد رسید؟

قطعا که پیاده سازی این طرح بسیار نگران کننده و محدود کننده است. اما با اجرای طرح ساماندهی فضای مجازی نباید امید خود را از دست دهیم و نکته ی مهم اینکه هیچ کدام از سایت های طراحی شده قرار نیست از بین رود، سایت های خود را به سرور های ایرانی منتقل می کنید.

خدمات سئو سایت از بین نمی رود، فقط پس از اجرای طرح صیانت باید معیار های موتورهای جستجو مشهور و محبوب دنیا را فراموش کنیم و طبق الگوریتم های مرورگر های داخلی بهینه سازی سایت را انجام دهیم.

اگر نگران از دست رفتن سایت خود هستید بهتر است سریع تر آن را به مرورگر های داخلی معرفی کنید!

کلام آخر اینکه این طرح نواقص زیادی دارد و اجرایی شدن آن در نهایت با همکاری و تصمیم کارشناسان برتر حوزه فناوری اطلاعات انجام می شود. امید خودتون رو از دست ندهید و به کسب و کار پیشرفت خود ادامه دهید.

مطالب پیشنهادی:

هزینه سئو سایت چقدر است

ساخت سایت پخش موزیک رایگان

آموزش ساخت اکانت ماز

اینترنت ماهواره ای در ایران 

آیا طرح صیانت از فضای مجازی لغو شد؟

بعد از اعلام این طرح، بسیاری از مردم مخالفت خود را در شبکه های اجتماعی با راه انداختن کمپین های مختلف تحت عنوان لغو طرح صیانت از فضای مجازی اعلام کردند. تا اینکه امروز سه شنبه 19 مرداد 1400 اعلام شد:

طرح صیانت طبق اصل 85 قانون اساسی لغو شد!

اما این جمله و خبر تکمیل نیست، احمد علیرضا بیگی، نماینده مردم تبریز در مجلس در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد:

طبق جلسه غیرعلنی مجلس برای بررسی لغو طرح صیانت از فضای مجازی، الیاس نادران موافقت خود را با لغئ این طرح اعلام کرد و در این مورد سخنرانی کرد. در این جلسه 65 نماینده برای موافقت و 65 نماینده برای مخالفت با لغو طرح صیانت از فضای مجازی ثبت نام کرده بودند.

الیاس نادری نماینده مردم تهران ضمن اعلام موافقت با لغو طرح صیانت از فضای مجازی، گفت نباید با زندگی مردم دربیوفتیم و پنهان کاری درست نیست.

پس از سخنرانی 144 نفر از نمایندگان موافق و 111 نفر مخالف این طرح بودند.

قالیباف در نهایت اعلام کرد که امروز رای گیری فقط برای بررسی طرح صیانت در اصل 85 یا صحن مجلس انجام می شود. در واقع طرح صیانت لغو نشده بلکه این بررسی فقط در صحن علنی مورد بررسی قرار میگیرد.

پس از پایان روز متاسفانه نمایندگان مجلس رای خود را پس گرفتند و علنی شدن این طرح هم کنسل شد و مجددا در جلسات غیرعلنی بررسی خواهد شد.

4.5/5 - (8 امتیاز)

32 دیدگاه

  • خوشبختانه طرح صیانت بر خلاف نظر خیلی از کاربران لغو نشده و در اینده نزدیک قابل اجراست .
    و طبق قانون برنامه امنیت ملی اگر چنانچه وزیر ارتباطات مصوبه مجلس و دولت را اجرا نکند سازمان
    طبق برنامه عمل خواهد کرد و اینترنت تا چند روز اینده ضعیف خواهد شد

    • ممنون از نظرتون . بله امکانش بسیار زیاده ولی تا 100% اجرایی نشده مردم نباید بترسند از طرح صیانت و باید ببینیم چه اتفاقی میوفته و چه تصمیمی میگیرند برای جامعه.

  • آقا سرعت دسترسی به سرورهای خارجی ۱/۳ کمتر از سایتهای داخلیه الان!!!
    رد شده بنظر شما!؟
    اینا اون زیر دارن کار خودشون رو میکنن صداشم در نیاوردن.

  • سوال من اینه که یه نماینده که از طرف مردم انتخاب بشه مگه نباید نظرش بر اساس نظر مردم بده چرا اینا خودشون تصمیم گیری می کنن جا ۸۰ میلیون …!

  • برادر من کارم به این بستگی داره کارم ایترنتیه میخام خبر دقیقشو بدونم قرار بوده تا اخر بهمن تصویب بشه
    چی شد؟

    • ای کاش اینستاگرام فیلتر بشه امثال من بدبخت از صبح تا شب کار میکنیم ماهی ۲ تومن درآمد داریم اونوقت بلاگرهای بیکار که هیچ کاری هم نمیکنن ماهی چند میلیارد درامدشونه،آیا این پول حلاله؟!

  • سلام آقا ما صیانت نخوایم کیو باید ببینیم نظرمنو حذف نکنید حوصله ندارم

  • یکی نوشته بود طرح صیانت از هفته بعد رسما اجرا میشه، با گوگل و اینستا که بهترین ها هستن کاملا خدافظی کنید یکی از نماینده های مجلسم گفته هفته بعد تصویب میشه
    شما یعنی خبر ندارید لطف کنید پیاممو منتشر کنید و جواب بدید ممنون میشم

  • فکر نمیکنید اجرا شده؟ شاید فاز 1 چون سرعت اینترنت کمه اینستاگرام کمه سرعتش حتی تلگرام

  • سلام مجدد
    ممنون میشم زودتر جواب بدین
    1-طرح صیانت اگه تصویب بشه بنظرتون چند روز طول میکشه تا اجرایی بشه؟ ایا بمحضتصویب اجرایی میشه یا باید بره شورای نگهبان و تا اجرایی شدن فاصله داره؟
    2- احتمال داره تا اخر امسال اجرایی شه یا کلا اویل سال دیگه ممکنه اجرا بشه؟
    3- در صورت اجرایی شدن چه مرحله ای اجرا میشه؟ یعنی چی کارا میکنند برای اول کار؟

    • سلام روز بخیر . همونطور که در در اخبار جدبد طرح صیانت از فضای مجازی منتشر شده امسال اجرا نمیشود. در صورت اجرا شدن در چند فاز اجرا خواهد شد که خبری در مورد فعلا نیست.

  • سلام بزرگوار
    به نظر شما حدس میزنید طرح صیانت از چه ماهی یا از کی شروع بشه و اجرایی بشه؟ ممکنه از فروزدین یا اردیبهشت 1401 شروع بشه؟ والا من یه چیزایی دیدیم توی اینترنت که انگار از اردیبشهت میخاد اجرایی بشه؟ درسته یا خیر؟ میشه توضیح بدید؟

    • سلام روز بخیر دوست عزیز اگر تاریخ جدید اعلام بشه برای اجرایی شدن طرح صیانت حتما بهتون اعلام میکنیم در همین صفحه .

  • فضای مجازی هزاران اشکال و عیب داره که قابل اصلاح هم نیست.
    از جمله :
    1) وجود زشتی ها و تصاویر گناه‌ آلود در فضای مجازی
    2) خشونت و وحشی گری در بسیار از مسائل
    3) فروش مواد مخدر از طریق واسطه ها
    4) قطع زنده زنده اعضای بدن در دا.. وب
    5)فروش اسلحه
    6) اعتياد آوری شدید به فضای مجازی
    7) گناهان کبیره از جمله دروغ غیبت فحاشی تمسخر و…..
    8) توهین به پیامبران و مقدسات (استغفرالله)
    9) کلاهبرداری های اینترنتی
    10)لو رفتن تصاویر و اطلاعات شخصی
    11) تبلیغات های دروغ و کذب فراوان
    12) حجم وسیعی از سایت های مزخرف و پر فحشا
    13) اپلیکیشن های غیرقانونی و ناامن
    14) وجود ویروس ها و بدافزار ها و از بین رفتن اطلاعات
    15) امکان به سرقت رفتن اطلاعات بانکی و سرقت ازحساب ها
    و…….

    • خیلی ممنونم از نظرتون صالح جان
      این دیدگاه از نظر جنبه منفی ست ولی باید جنبه مثبت هم در کنارش در نظر گرفت و بعد مقایسه کرد . اگر فضای مجازی یا هر رسانه ی آزادی نباشه واقعا زندگی خوبی نخواهیم داشت. خدا رو شکر همین الان 100 سال از کل دنیا عقب هستیم و باز برمیگردیم عقب تر . بهتر در مورد استفاده از اینترنت بیشتر مطالعه کنیم تا هدفمند استفاده بشه. طرح صیانت از فضای مجازی قطعا به نفع همه مردم نیست و بدی و خوبی های زیادی داره ولی به 10% افراد بی سواد و 30 % کاربران معمولی و 60% به نفع دولت خواهد بود و این نظر شخصی من هست . اگر نظری دارد شما هم در نظر دادن آزاد هستید .

      • خب اینطوری که اینترنت میوفته دست دولت و هر مسئولی که بخواد متیونه دزدی بکنه و گندش هم در نیاد علی برکت الله همینطور پیش بریم به دوره صفویه میرسیم

  • سلام خسته نباشید
    بعد از اجرایی شدن این طرح تکلیف کسایی که توی ارز دیجیتال و بازارهای جهانی کار میکنن چی میشه؟

    • سلام وقت بخیر
      همان طور که در مطلب بالا راهنمایی شده هنوز از تاریخ اجرای شدن طرح صیانت خبری نیست ولی برای این موضوع هم راه حلی ارائه شده که شرکت ها یا فراد خاص برای دسترسی به اینترنت جهانی در نظر گرفته شده که به مشکل مواجه نشوند و با مجوز راحت به فعالتشون ادامه بدهند و جای نگرانی نیست اگر خبر جدید از طرح صیانت منتشر شود در همین صفحه برای شما اعلام میشود.

  • اقا لطفا جواب بدین این طرح چقدر احتمال داره اجرا بشه و اگه اجرا بشه یعنی گوگل تمام؟

    • سلام دوست عزیز بله احتمال اجرای طرح صیانت بسیار زیاده و در حال برسی برای اجرا هستن و به زودی طرح صیانت اجرا نمیشود و نیاز به برسی بیشتر داره که کم کم چند سال شاید طول بکشد و اون زمان باید با گوگل خداحافظی کنیم و موتور های جستجوی فارسی برای طرح صیانت جایگزین میشود، مانند : پارسی جو یا ذره بین

      • بهتره بجای اینکه بگید سایتا منتقل شن به سرور های ایرانی؛ایستادگی ومخالفت کنید،مطمنا با مخالفت های بالای فعالان کسب وکارای آنلاین این طرح احمقانه لغومیشه،مسلمه که اگه ساکت بشینیم اجرا میشه

    • سلام دوست عزیز
      اجرایی شدن طرح صیانت از فضای مجازی هنوز به تصویب نرسیده و بسیاری از نمایندگان مخالف این طرح هستند.
      فعلا در فاز اول فقط پهنای باند اینترنت هنگام استفاده از اپلیکیشن ها کمتر می شود.

  • خو این باهوشا نمیفهمن با محدود کردن اینترنت ملت شده هزینه بیشتری کنن اینترنت ماهواره ای میگیرن کم کم بعد این الاغین باید راه بی افتن مثل دیش ماهواره جمعش کنن !

      • سلام
        ببخشید اینکه میگن طرح ضیانت به معنای قطع ارتباط با اینترنت جهانی نیست اما از طرفی می‌فرمایید باید با سرویس گوگل خداحافظی کنیم منو کیج کرده !!! میشه توضیح بدید
        تکلیف یوتیوب و یاهو و لینکدین و واتس اپ و تلگرام چی میشه
        برای اپلای کردن اون زمان باید چیکار کنیم

        • سلام دوست عزیز
          طرح صیانت از فضای مجازی دارای چندین فاز است که در فاز اول، در صورت اجرا شدن صرفا سرعت اینترنت کاهش پیدا می کند.
          در فاز های بعدی دسترسی به فیسبوک، اینستاگرام و… محدود تر می شود.
          جای نگرانی نیست فعلا طرح صیانت به طور کامل اجرا و تصویب نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×