اینترنت ماهواره ای در ایران از کی قابل دسترس است؟

اینترنت ماهواره ای در ایران

چگونگی اینترنت ماهواره ای در ایران


همزمان با نا امیدی هایی که طرح صیانت از فضای مجازی به جونمون انداخته بود، خبر جدید اینترنت ماهواره ای رایگان و اینترنت ماهواره ای در ایران مطرح شد!

شرکت استارلینک اعلام کرد تا سپتامبر 2021 (شهرویر ماه امسال) این طرح اجرا می شود. مردم امیدوار شدند که شاید اینترنت ماهواره ای، طرح صیانت رو پوشش بدهد و بتوانند به سادگی از اینترنت استفاده کنند.

در این مقاله از سئو کوک به بررسی کلی اینترنت ماهواره ای می پردازیم.

 

آیا اینترنت ماهواره ای رایگان است؟

اینترنت ماهواره ای در واقع یکی از روش های اتصال اینترنت است که به تازگی مرسوم شده و تا قبل از این بیشتر برای مناطقی استفاده می شده که دسترسی به اینترنت در آنجا کار آسانی نبوده است.

اینترنت ماهواره ای در ایران و در کل جهان یک نوع عملکرد خواهد داشت، یک اتصال داده بی‌سیم است که شامل سه دیش ماهواره است، اولی در مرکز ارائه دهندگان خدمات اینترنت و دومی در فضا، در مدار کره زمین در ارتفاع بیش از ۳۵ هزار کیلومتر است. سومین آنتن کوچک در محل کار یا حتی خانه شما که می‌خواهید از آنجا به اینترنت وصل شوید قرار می گیرد و درست مثل دیش‌های ماهواره‌ای به مودم و کابل‌هایی از دیواره ماهواره‌ ای به مودم شما متصل می‌شود. به همین سادگی به اینترنت متصل می شوید و از آن لذت می برید.

یکی از دلایل محبوبیت اینترنت ماهواره ای در جهان نصب آسان است، شما نیاز ندارید یک فرد متخصص در این امر باشید، ماهواره خودش به صورت اتوماتیک جهت را پیدا می کند و شروع به فرستادن سیگنال و دریافت اینترنت برای شما می کند.

اما نکته اینجاست که اینترنت ماهواره ای رایگان نیست! یک شرکت ارائه دهنده خدمات آمریکایی به کاربران خود اعلام کرده است که هزینه خرید دیش اینترنت ماهواره ای 499 دلار و هزینه ماهانه خرید اشتراک 99 دلار خواهد بود. با توجه به قیمت دلار در کشور ما، حدود 12 میلیون هزینه خرید دیش دارد و علاوه بر آن ماهانه حدود 2/5 میلیون تومان بابت اشتراک ماهانه بپردازیم.

 

آیا اینترنت ماهواره ای در ایران جایی دارد؟

اینترنت ماهواره‌ای در هر نقطه ای از جهان قابل استفاده است و فقط لازم است شما دیش مخصوص برای اتصال را داشته باشید. اما شرکت اسپیس ایکس در اظهارات خود اعلام کرده که بدون موافقت دولت ها قصد ارائه خدمات اینترنت را ندارد. ☹️ پس ارائه اینترنت ماهواره ای در کشور ما ممکن است کمی با چالش همراه باشد.

در آخرین اخبار منتشر شده، گویین شاتول مدیر ارشد عملیاتی اسپیس ایکس و اینترنت ماهواره ای گفته که شرکتش قصد زیرپا گذاشتن قوانین کشورها را ندارد و به ‌همین دلیل نمایندگان شرکت از همین حالا کشور به کشور و دولت به دولت برای ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای در حال مذاکره هستند.

البته حتی اگر اسپیس ایکس در مذاکره با مسئولان ایرانی موفق به ‌کسب اجازه برای ارائه اینترنت ماهواره ای شود، بسیار بعید است که به ‌دلیل تحریم ‌های آمریکا، این شرکت بتواند به‌ صورت رسمی سرویس اینترنت خود را در ایران ارائه دهد.

 

چطوری از اینترنت ماهواره ای در ایران استفاده کنیم؟

البته همیشه راهی هست و راهی برای استفاده از اینترنت ماهواره ای در ایران خواهیم ساخت. 😄 شاید با وارد کردن غیرقانونی تجهیزات به داخل کشور بتوان از این اینترنت ماهواره ای استفاده کرد و پرداخت ماهانه حق اشتراک کاربران از طریق بیت کوین انجام شود. اما آنتن‌ های استارلینک بنا به ماهیت ‌شان باید از موقعیت دقیق جغرافیایی خود اطلاع داشته باشند تا بتوانند با تنظیم خودکار زاویه دیش، در بهترین وضعیت برای ارتباط با ماهواره قرار بگیرند. این موضوع یعنی اسپیس ایکس می‌ تواند از موقعیت هر آنتن استارلینک باخبر باشد و آنتن‌ هایی را که در کشورهای غیرمجاز هستند از کار بیندازد.

اسپیس ایکس می‌تواند ماهواره‌ های خود را طوری تنظیم کند که هنگام عبور از بعضی کشورها سیگنالی ارسال نکنند، به ویژه این که کشورهایی مثل روسیه، چین و هند قابلیت منهدم کردن ماهواره ها در مدار را دارند. پس این شرکت علاقه ای به ایجاد تنش در بین کشورها ندارد و تلاش می کند تا به صورت قانونی خدماتش را ارائه کند.

 

آیا با وجود اینترنت ماهواره ای در ایران فیلترینگ از بین خواهد رفت؟

در سال ‌های اخیر چندین پروژه اینترنت ماهواره ای در جهان با شکست مواجه شده‌اند، اما این موضوع باعث نا امیدی استارلینک نشد چون این دفعه از حمایت شرکت بزرگ اسپیس ایکس برخوردار است. که در صورت موفقیت‌ آمیز بودن پروژه، فیلترینگ و مشکلات ارتباطات‌ زمینی به کلی از بین خواهد رفت.

این ماهواره‌ ها شبکه بزرگی را در زمین ایجاد می‌کنند که علاوه بر افزایش کیفیت و سرعت اینترنت، نحوه نظارت بر محتوا توسط کشورها و فیلترینگ را به کلی تغییر می‌دهند در واقع باعث ایجاد عصر ارتباطی نو در جهان می شوند. با پیشرفت این طرح ممکن است اوپراتورهای اینترنت مستقر روی زمین دیگر محبوبیت قبل را نداشته باشند و فعالیت شان متوقف شود.

یکی از چالش هایی که ارائه اینترنت ماهواره ای در ایران خواهد داشت، موضوع فیلترینگ است که دولت ایران ممکن است موافقت نکند. چون بررسی و نظارت بر محتوایی که کاربر می بیند محدود میشود.

 

سخن آخر:

اینترنت ماهواره ای ممکن است با موافقت دولت و برداشته شدن تحریم ها در اختیار کاربران ایرانی قرار بگیرد، اما فراموش نکنید که اینترنت ماهواره ای رایگان نیست! و با پرداخت ماهانه 2/5 میلیون تومان در صورت موافقت دولت قابل استفاده برای کاربران ایرانی است.

 

4.8/5 - (5 امتیاز)

2 دیدگاه

  • سلام.خسته نباشید.این طرح صیانت خیلی نگرانمون کرده اگه قطع بشه تکلیف ما چی میشه برای همه کارامون تو سایت های خارجی میریم اگه قطع بشه زندگی همه مون قطع میشه.نه میتونیم گوشیمون رو به روز کنیم ونه قطعات کامپیوترمون ونه خیلی چیزای دیگه ونه اموزشی های کاریمون.تکلیفمون چی میشه؟به من میگن سرعتش میاد پایین اگه سرعت اینترنت فقط میاد پایین راهی هست که سرعت انترنت رو بالا برد که به سایت ها واطلاعات مورد نیاز کارامون رو داشته باشیم؟

    • سلام وقت بخیر
      بله برای ما ایرانی ها همیشه یه راه دور زدنی یا وجود داره یا میسازیم. فعلا که خبر جدیدی از این موضوع به دستمون نرسیده که کی قرار فاز یک اجرا بشه. ولی اساتید میگن تا چند سال آینده به همین شکل جلو میره تا زیر ساخت ها تکمیل بشه و طرح صیانت در اون تاریخ اجرا بشبه اما همین اینترنت ماهواره ای در ایران قطعا قیمتش پایین میاد تا همه بتوانند استفاده کنند . جای نگرانی نیست فعلا ولی حتما صفحه طرح صیانت از فضای مجازی در سئو کوک رو سیو کنید و هر چند وقت یک بار سر بزنید تا اخرین خبر رو دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×