چگالی کلمه کلیدی چیست و چگونه می توان آن را محاسبه کرد

محاسبه چگالی کلمات کلیدی

تراکم عبارت کلیدی در نوشته را چگونه محاسبه کنیم؟


بررسی چگالی کلمه کلیدی

تراکم کلمات کلیدی یکی از جنبه های اساسی SEO در صفحه یا سئو on page است. در صورت استفاده صحیح، می تواند به جذب کاربر از موتورهای جستجو کمک کرده و قابلیت مشاهده صفحه را در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) را افزایش دهد. در صورت عدم توجه، هم می تواند یک صفحه را از رتبه بندی خارج کند یا حتی منجر به جریمه در جستجو شود و به طور کلی از SERP حذف شود.

در این مقاله چگالی کلمات کلیدی و نحوه استفاده صحیح از آن توضیح داده خواهد شد. به این ترتیب می توانید از مزایای محتوای کاملاً بهینه شده بهره مند شوید و از مشکلات مرتبط با این موضوع جلوگیری کنید. هم چنین با بهترین روش سئو نوشته های خود را ادامه دهید.

 

چگالی کلمه کلیدی چیست؟

چگالی کلمه کلیدی عنصری از بهینه سازی و سئو کلمات کلیدی است که به تعداد استفاده از کلمات کلیدی هدف، در یک صفحه وب اشاره دارد. این درصدی است که نشان دهنده ی دفعات ظاهر شدن کلمه کلیدی هدف، نسبت به تعداد کلمات صفحه است. تراکم کلمه کلیدی یکی از سیگنال های اصلی موتورهای جستجو است که می تواند تعیین کند که آیا یک مطلب به آن کلمه کلیدی  جستجو شده یا عبارت خاص مرتبط است یا خیر.

 

چگالی کلمه کلیدی چگونه محاسبه می شود؟

یادگیری نحوه محاسبه تراکم کلمات کلیدی نسبتاً آسان است. شما به سادگی تعداد دفعات نمایش کلمه کلیدی مورد نظر را در یک صفحه شمارش می کنید و آن را بر تعداد کل کلمات صفحه تقسیم می کنید.به همین سادگی آن را محاسبه کرده اید و نیازی به استفاده از نرم افزار محاسبه چگالی کلمات کلیدی ندارید.

 

تعداد دفعات ظاهر شدن کلمه کلیدی هدف / تعداد کلمات در یک صفحه وب = تراکم کلمه کلیدی

 

در اینجا یک مثال برای تراکم کلمات کلیدی آورده شده است:

سایت huddle.com یک صفحه وب در مورد مدیریت پروژه منتشر کرد. این صفحه کلید واژه “مدیریت پروژهرا هدف قرار داده، از کلمه کلیدی 20 بار استفاده می کند و مقاله آن در کل 1000 کلمه دارد.

20 (تعداد دفعات “مدیریت پروژه” در صفحه) / 1000 (تعداد کلمات در صفحه وب) = 2٪ (تراکم کلمه کلیدی)

 

چگالی ایده آل کلمه کلیدی چیست؟

متأسفانه قانون مشخصی برای تعداد دفعات وجود کلمه کلیدی در یک صفحه وجود ندارد. موتورهای جستجو درصد استفاده بیشتر تراکم کلمات کلیدی را برتر نمی دانند، بنابراین برای بهترین بودن از روش های صحیح و جدید در سئو استفاده کنید تا نیاز کاربر را جواب دهید.

اما اکثر کارشناسان سئو معتقدند که تراکم ایده آل کلمات کلیدی در حدود 1-2٪ است. در واقع کلمه کلیدی مورد نظر در هر 100 کلمه حدود یک تا دو بار باید ظاهر شود. با این روش، کلمه کلیدی به دفعات کافی نشان داده می شود و صفحه مورد نظر را به موتورهای جستجو نشان داده می شود.

 

اهمیت چگالی کلمات کلیدی و پر کردن آنها در نوشته

پر کردن کلمات کلیدی عبارت است از تکرار بی رویه کلمه کلیدی هدف برای رتبه بندی صفحه در نتایج جستجو. چند سال پیش، این یک روش محبوب سئو کلاه سیاه بود. گرچه امروزه این روش زیاد مورد استفاده قرار نمی گیرد اما کارشناسان سئو و تولید کنندگان محتوا باید از تکنیک پر کردن کلمات کلیدی آگاه باشند تا به طور تصادفی و یا ناخواسته درگیر آن نشوند.

اگر درصد تراکم کلمات کلیدی در نوشته بسیار زیاد باشد، ممکن است منجر به مجازات موتور جستجو شود و صفحه نوشته شما از SERP حذف شود. چون پر کردن کلمات کلیدی مغایر با دستورالعمل های کیفیت Google است.

تراکم بیش از حد کلمات کلیدی همچنین می تواند تجربه ضعیفی را برای خوانندگان ایجاد کند و وضوح و خوانایی محتوای شما را کاهش دهد و نتیجه منفی و عکس روی  SEO سایت شما بگذارد و باعث شود خوانندگان سایت شما را ترک کنند و نرخ پرش یا بانس ریت سایت شما بیشتر شود.

 

4 استراتژی برای تراکم کلمات کلیدی عالی در نوشته ها

از آنجا که چگالی کلمات کلیدی واضح و ایده آل توسط موتورهای جستجو توصیف نشده است، شما باید به جای رعایت دقیق درصد تراکم کلمات کلیدی، به بهترین روش ها برای بهینه سازی کلمات کلیدی پای بند باشید.

بهترین روش برای دستیابی به تراکم کلمات کلیدی در محتوای شما استفاده از راهکارهای زیر است:

ابتدا برای خوانندگان بنویسید! سپس بر روی استفاده از کلمات کلیدی تمرکز کنید.

فراموش نکنید که هدف اول باید نوشتن بهترین مطلب برای خوانندگان و کاربران باشد. پس به طور طبیعی و به زبان خودتان بنوسید و از کلمه کلیدی هم به صورت ارگانیک و بهینه استفاده کنید. پس از دیدن فیلم آموزش تولید محتوای سایت می توانید به نوشتن محتوای با کیفیت و جذاب بپردازید و منتظر دیده شدن در صفحات اول گوگل باشید.

2. از اصطلاح های دیگر کلمه کلیدی و ریشه ی آنها برای افزودن به نوشته مورد نظر استفاده کنید.

استفاده از کلمات کلیدی دم دراز و یا ریشه ی کلمه کلیدی به موتورهای جستجو در تشخیص و مرتبط کردن نوشته ی شما با کلمه ی جستجو شده کمک می کند. به عنوان مثال ا برای کلمه ی کلیدی “مدیر پروژه” می توانید از “مدیران پروژه” و “مدیریت پروژه” هم در متن استفاده کنید.

3. از مترادف کلمات کلیدی مورد نظر استفاده کنید.

مترادف کلمات کلیدی به کلماتی گفته می شود که از نظر معنایی با کلمه کلیدی مورد نظر مرتبط شود. مترادف ها کمک می کنند تا موتورهای جستجو نوشته ی شما را به عنوان یکی از مرتبط ترین و جامع ترین نوشته ها شناسایی کنند و در نتایج نشان دهند که این موضوع در بهبود سئو سایت شما بسیار موثر خواهد بود.

4. از پر کردن کلمات کلیدی خودداری کنید.

قبل از انتشار محتوای خود، به عنوان یک سئو کار حرفه ای باید نوشته را کامل چک کنید که تمام نکات لازم سئو در تولید محتوا را رعایت کرده اید. مهم تر از همه چک کردن چگالی کلمات کلیدی است که حداقل باید 2درصد نوشته ی شما باشد تا شما در نتایج جستجوی گوگل دیده شوید.

 

نحوه بررسی چگالی کلمه کلیدی

با شمارش میزان استفاده از کلمات کلیدی و تعداد کل کلمات و استفاده از فرمول بالا می توانید به صورت دستی تراکم کلمات کلیدی یا همان چگالی کلمات کلیدی را بررسی کنید. یا می توانید از ابزاری مانند پلاگین Yoast SEO در وردپرس برای بررسی تراکم کلمات کلیدی در صفحه ویرایش پست خود استفاده کنید.

 

کلمات کلیدی را به روش صحیح پیدا کرده و استفاده کنید.

اکنون که مفهوم تراکم کلمات کلیدی را درک کرده اید و می دانید چند بار از کلمات کلیدی در محتوای خود استفاده کنید، از ابزارهایی استفاده کنید که به شما کمک می کند بهترین اصطلاحات را در پست ها و صفحات خود استفاده کنید، مثل گوگل ترندز، گوگل ادوردز، keywordtool.io، alexa، نتایج جستجوی گوگل و…

 

3.8/5 - (6 امتیاز)

2 دیدگاه

  • درصد چگالی کلمات کلیدی فقط به صورت دستی محاسبه می شود ؟ پلاگینی نیست که این تراکم‌ کلمه کلیدی رو محاسبه کنه؟

    • بله در مقاله هم توضیح داده شده که افزونه هایی مثل یواست چگالی کلمات کلیدی شما را در مقاله محاسبه می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×